29 July, 2011

Manusia . . .

'Surely we belong to Allah and to Him shall we return'

Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa. Siapakah kita untuk mempersoalan dan menuduh tentang tanggungjawab seseorang itu. Kesabaran selama ini mengajar aku menjadi lebih dewasa dalam mengharungi kehidupan ini. Lemparan tuduhan mengkeji dan menghina aku dah keluargaku biarlah Allah sahaja yg membuka pintu hati mereka. Sesungguhnya Engkau lah maha mengetahui.

Sebelom ini, kau tuduh aku tidak menjalankan tanggungjawabku. Aku hanya mampu berdoa kini semoga kau dapat perlaksanakan dgn baik tanggungjawab ko setelah pemergian Bapakau. Semoga kau jalankanlah tanguungjawab kau terhadap ibu dan adik2 kau.

Tak sangga pulak pemergian bapa kau, sebenarnya dikaitkan pula dengan keluargaku. Hebat sungguh Fitnah ini dengan menuduh keluargaku yang membomohkan bapak kau sampai menemui ajal. Bukankah jodoh dan ajal itu ditangan tuhan?? Bak kata Ibu kau, tepuk dada tanya iman...!!

Yang kelakarnya dimanakah engkau pada hari tersebut? Dimanakah Ibu kau dihari tersebut? Mana tanggungjawab kau pada hari tersebut? Siapalah aku untuk persoalankan semua ini? Mana datang nyer cerita-cerita mak aku pergi ke Banting, mencari bomoh .. membomohkan bapak kau sehingga menemui ajal. Istifar dan mengucap lah..


Damai lah engkau disana di bawah limpahan rahmat dan kasih sayang-Nya, Sesungguhnya kami semua akan menyusulmu di kemudian hari... Al-Fatihah buat semua muslimin dan muslimat yang telah pergi mendahului kita"




No comments: