28 October, 2010

Kehidupan dan Rezeki

Pernah kah kita terfikir bahawa skarang perjalanan hidup kita seperti satu pola. Kita dilahirkan sebagai khalifah di Bumi ini. Kita melalui zaman kanak-kanak dan meningkat remaja. Kemudia dialam dewasa kita mendirikan rumah tangga. Akhirnya kita terus makan diusia, menantikan usia tua kita. Sememangnyer ini satu pola kehidupan, sudah pasti org yg sebelom kita (org tua-tua) turut merasai apa yang akan kita alami. Adakah kita sempat untuk merenung sejenak kehidupan kita dulu dan bandingkan dgn usaha yg telah kita lakukan skarang. Bukan sahaja usaha untuk memajukan diri rohani dan fizikal, mahupun mengecap kekayaan dunia... Tetapi bagaimana pula dgn akhirat?

Sesungguhpun masih belom terlambat bagi sesiapa pun kerana Allah itu Maha mendengar dan pengampun. Mintalah dariNya, dan jgn lah jelik atau jemu meminta dariNya. Sudah pasti Allah itu Mengetahui. Sesuatu yang telah dijamin oleh Allah kepada seorang hamba adalah rezeki. Sesuatu yang dimintakan pertanggungjawaban oleh Allah adalah rezeki juga. Pertanggunganjawaban itu, tidak lain ialah menempatkan harta yang telah dianugerahkan Allah kepada para hamba ialah dengan menjadikan harta berfungsi ibadah.

Sesungguhnya Allah yang memberikan rezeki seluruh makhluk-Nya, baik yang kecil maupun yang besar termasuk manusia didalamnya. Tidak ada satu pun makhluk yang terlewat dari mendapatkan rezeki dari-Nya dan semua itu tidak akan pernah mengurangi kekayaan-Nya sedikit pun, sebagaimana firman-Nya :

وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ


Artinya : “Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya dan dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat penyimpanannya. semuanya tertulis dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh).” (QS. Huud : 6)

No comments: