06 April, 2011

Badai Kehidupan

Ada masanya kita diterpa badai kehidupan tanpa kita duga. Ujian & cobaan hidup bisa berupa sakit, kemiskinan, musibah sebenarnya agar kita ingat bahwa kehidupan ini berasal dari Allah dan akan kembali kepada Allah kelak. Ketika kita sebok mengejar kekayaan dunia, kita leka dgn perintahNya. Apabila kita mengecap kebahgiaan kita lalai akan tanggungjawab kita terhadapNya. Apabila kita berada diatas kekayaan pangkat dan harta kita lupa akan orang yang telah kita tindas. Apabila kita peroleh cinta kita lupa akan cinta asliNya, Maha Besar Allah.... Dialah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.


Sesungguhnya aku adalah insan yang lemah yang tidak lari dari melakukan kesilapan dalam kehidupanku. Aku adalah insan yg kerdil dan serba kekurangan tp aku bersyukur dgn kehadiranku sebagai khalifah dimuka bumi ciptaanMu ini. Aku redha dgn setiap dugaan yang Engkau tetapkan bagiku, aku bersyukur kehadratMu dgn setiap ketetapanMu terhadapku...

Fikirkan sejenak jika kita pergi kekawasan² kampung. Pemandangan yang pasti kita lihat adalah pakcik² tua berbasikal atau pun bermotorsikal lama berulang alik ke masjid atau surau apabila kedengaran laungan azan. Ada juga mereka yang berjalan kaki untuk berjemaah menunaikan solat. Pernahkah kita terfikir dan membandingkan kehidupan mereka ini dengan kehidupan orang² dibandar. sebagai contoh:

~Orang² muda yg berpendidikan dan berjawatan tp kehidupan sosialnya yang jauh menyimpang dari batas² agama~

Janganlah kita mempersoalkannya. Sekadar mengajak untuk renungan bersama. Pemuda² yg sosial ini sudah laa berjawatan kaya pulak tue tp lalai dgn tanggungjawabnya terhadap Allah. Kenapa Allah masih melimpahkan rezekinya? Perhatikan orang² kampung tadi yg daif kehidupan berulang alik kemasijd setiap kali laungan azan berkumandang tanpa gagal. Kenapa golongan ini tidak pula dilimpahkan pula rezekinya?

Wallah' ualam...

Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui dan perancanganNya untuk setiap makhlukNya adalah yang terbaik....

No comments: