14 September, 2010

AIDILFITRI 2010

Alhamdulillah Aidilfitri tiba lagi. Yang pasti kanak2 lah yang paling meriah mengumpul duit raya. Dulu aku kecik2 pun sama jugak. Sesudah sebulan kita menunaikan ibadat puasa, akhirnya hari kemenangan yang dinanti-nantikan tiba jua. Juadah2 raya, maaf-bermaafan, menziarahi antara satu sama lain, dan berkumpulnya ahli keluarga merupakan tradisi menyambut Aidilfitri yang pasti akan lebih memeriahkan Hari Raya.

Seperti biasa jugak apabila menjelang Aidilfitri ini, intisari rancangan televisyen pasti dinanti-nantikan. Selingan ini sebenarnya memeriahkan suasana Aidilfitri ini. Dengan program2 berunsurkan hiburan, drama2 yang menghayat hati mahupun komedi dan yang pastinya kini lebih meriahnya dengan adanya media penyiaran elektronik berbayar dengan cerita-cerita terbaru yg dipertontonkan.

Disini lah bermulanya al-kisah

Dulu-dulu siaran yang dipertontonkan merupakan drama2 melayu berunsurkan kemaafan dan ada juga berunsur kesedihan mungkin ingin mencuit keinsafan para penonton sekalian. TAPI 2010 nie pulak kenapa penuh dengan drama2 berunsurkan seram dari tanah air sendiri mahupun dari seberang? Apa dah jadi nie?

Ramadhan segala setan2 semua dirantai,
Syawal semuanya dilepaskan semula...

Mungkin ini yang difahami oleh sesetengah produksi yang menyusun atur intisari rancangan semasa Hari Raya. Penuh dengan drama2 seram (malas nak senaraikan) mungkin ada juga yang perasan akan intisari rancangan tersebut. Kenapa ia dipertontonkan semasa hari kemenangan? Kanak2 kecil suka ke menonton nyer? Takbir Raya kini nampak nya pula kurang? Apadah jadi nie? Hiburan merupakan kemenangan kita selepas berjaya menunaikan ibadat puasa? Adakah hiburan sedemikian yang pasti mendapat sambutan? Adakah mereka telah meneliti segala aspek-aspek lalu mengambil kata putus dengan menyiarkan cerita-cerita seram....?

Aku biarkan sahaja para pembaca untuk menilai sendiri. Maaf Zahir dan Batin dibulan yang mulia ini dan SALAM AIDILFITRI buat semua...

1 comment:

Tompel said...

Malam ni pun cerita yang sama.. cerita seram.. dah raya ke-5