11 May, 2009

"Gadis Tudung Hard Rock"

Tah apa nak jadi nie, mula-mula start ngan dinner kat Hrd Rock pastu Birthday Bash pastu exchange gift pastu open table with ahkohol.... Yang pelik nyer aku tengok sowang gadis remaja dalam lingguan umur 20-an bertudung bersama2 rakan2 lelaki dan wanita yang lain, semua dok happy2 gelak2 jerit2, al-konon nyer memang dorang nie happening gila laa...Yang buat sakit mata memandang ialah dia nie pakai tudung pastu duduk dgn bebudak2 melayu yg lain yg tgh mabok. Minah nie siap tergedik2 diri atas meja, jerit2 gelak2 mcm masuk hantu aku tengok..

Bukan nak ckp apa laa, yg dlm Hard Rock tue pun ada gak bebudak melayu perempuan yg seksi2 dan minum dengan tak agak2. Dorang nie tak leh nak ckp apa laa, memang dah mcm tue terang2. Ada jugak gadis2 lain yg lepak bertudung kat Hard Rock tp tau jaga diri dan tingkah laku. Tak der nyer nak tergedik2 melompat2 atau berdiri atas meja dan kerusi. Kenapa yang terang2 kita buat tak nampak tapi yg cover2 pulak (Bertudung) nak dijadikan issue. Bagi mereka yg seksi2 nie, biasa laa ayat2 mereka:

"Aku tak bertudung,so hina lak aku tgk melayu mcm tue..."
"Nnt aku taubat laa, sekarang muda, enjoy laa dulu puas2..."
"Lantak dorang laa asalkan dorang tak ganggu aku..."
"Kalo nak buat jahat tue buka laa tudung, Nie tidak, isshhh..."

Nie yg pakai tudung nie, pelik laa aku tengok.. Kalo mak bapak dia tengok lak mcm mana? Dimanakah nilai tudung itu? Apa nak jadi ngan remaja2 sekarang nie?
Aku pun tak laa baik sgt tp sedis laa pulak tgk jadi mcm tue... Siapa yang patut kita persalahkan, Keluarga atau diri sendiri, Masyarakat atau Kerajaan?
Apa yang bole kita lakukan tuk membantu saudara-saudara kita ini? Soalkan pada diri kita sendir moga-moga kita menjadi lebih baik suatu hari nanti... Insyallah..

2 comments:

Intan said...

satu ayat dlm MASTIKA...
"klu yg bertudung pon mcm ni...bygkn pula mereka yg tidak"...
mmg x bleh blahhhhhhhhhh...!

dorg ingt, bila org btudung jahat...yg tidak lg jahat ke..??
hish...x sayang jari menaip...
potong jari baru tau...hmmm

Ayek said...

Tapi hakikat nyer.. Kita tgk gak dimana mereka berada, akhlak mereka dan cara mereka bergaul... Dengan itu kita bole rumuskan...