25 May, 2011

Sebuah Perasaan

Kemarahan adalah perasaan semulajadi setiap individu. Sifat marah adalah suatu sifat yang tetap ada pada diri seseorang, tinggal lagi hendaklah kena pada tempatnya, bukan mengikut perasaan dan hawa nafsu.Kemarahan yang tidak terkawal akan memudaratkan diri dan orang lain. Aku sendiri tengah memendam perasaan marah ini. Sampaikan aku sendiri rasa yang kadang-kadang ia boleh membentukkan peribadi yang tidak disenangi oleh orang lain. Perasaan marah yg masih belom dapat dilepaskan berbulan2 lamanya dan mungkin kini ada yang telah menegurku dgn sikap aku yg lebih dingin dari dulu. Ye aku cuba menyembunyikan sifat marah ini dan cuba sedaya upaya untuk mengawalnya. Kadang kala aku pulang kerumah orang tuaku, kesian terhadap ibu-bapaku kerana terpaksa mendengar kemarahan aku ini. Tp itu mungkin caraku untuk meluahkan dan melepaskan sifat marah ini. Aku takut aku akan terlepas marah kepada rakan-rakanku yang selama ini telah cukup memberikan motivasi terhadapku. Ini adalah sifat buruk dan aku tidak mahu memilikinya.

Aku tidak menyalahkan KAU kerana aku bersifat begini skarang, tp aku bersyukur kerana ia membantu serba sedikit membentuk personaliti diri yg lebih tabah dalam mengharungi kehidupan. Aku tidak memarahi keluarga KAU sebab tiada bezanya aku dengan KELUARGA KAU yang hanya tahu memaki hamun manusia. SUngguh Kesian aku melihatnya, Orang2 yang lebih tua tidak berfikiran rasional, tidak pula tampil untuk memberikan nasihat tapi hanyut dengan kemarahan memaki hamun ini. Aku tidak menyalahkan adik beradik KAU kerana yang berakal tidak akan mempersoalankan rumahtangga orang lain. Yang berilmu tidak akan mempersendakan Umrah dan Haji ibuku, dan yang bijak akan berfikir sebelum berkata-kata. Kesian aku melihatnya, masih belum berumahtangga, tidak pernah ada tanggungjawab pada suami tp boleh pula memaki hamun dan mencampuri urusan rumahtanggaku. Asam garam rumahtangga pun tak pernah alami. Kesian aku bertambah lagi kepada KAU apabila seoarang bapa sendiri yang tidak mampu menasihati anak dan menantunya. Dimanakah tanggungjawab bapa KAU itu sebagai seorang suami dan bapa? Kesian sungguh apabila keluarga didominasikan oleh perempuan2 yang tidak pernah kenal tanggungjawab kepada suami. Kesian sungguh melihat ayahmu itu. Allah telah menduganya dengan musibah, serangan strok seketika dahulu.. AKu hanya mampu berdoa agar kau dapat menjalankan tanggungjawab engkau sebelum nafas terakhir engkau. Tiada gunanya aku memaki hamun sperti KAU dan ahli keluarga KAU lakukan. Sekadar memaki hamun diriku ini masih boleh aku terima tetapi anak lelaki mana yang sanggup menahan IbuBapanya dimaki. Kemarahan aku terpendam di dalam diriku. Bukan aku tidak mampu untuk membalas balik malah lebih daripada sangkaan akalmu apa yang aku mampu aku lakukan. Biarlah aku menanggung kemarahan ini dan memesongkannya serta mengubahnya menjadi positif. Inysallah.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan juga lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji dan apabila mereka marah disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka, mereka memaafkannya. (asy-Syuura: 37)

Rasulullah SAW bersabda: “Dari ‘Atiah r.a, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api dan sesungguhnya api itu terpadam dengan air, maka apabila salah seorang dari kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk (riwayat Abu Daud).”

PS - Bagi rakan2ku yang selama ini menjadi mangsa kemarahanku. Maafkan aku. Aku tidak bermaksud untuk menyakiti. Aku bersyukur engkau masih disisiku menemani perjalananku ini. Sungguh tabah hatimu... Semoga Tuhan membalas jasamu...